Filtr cząstek stałych DPF w ciągnikach ZETOR
Zasady prawidłowego użytkowania
Filtr cząsteczek stałych (DPF) firmy Baumot został opracowany specjalnie w taki sposób, aby w trakcie eksploatacji ciągnika wyłapywał cząstki stałe z gazów odlotowych.
Pamiętaj
- Poprzez używanie silnika z filtrem dpf chronisz środowisko, dla siebie i swego otoczenia.
- Przestrzegaj okresów serwisowania, aby uniknąć zbędnych dodatkowych kosztów.
- Czyszczenie filtra zlecaj zawsze fachowcom! Dzięki temu przedłużysz okres żywotności filtra, zaoszczędzisz na paliwie i zachowasz maksymalną moc silnika.
System oczyszczania gazów wylotowych zmniejsza zarówno zawartość cząsteczek stałych w gazach wylotowych silnika Diesla, jak i zawartość substancji gazowych szkodliwych dla zdrowia, takich jak tlenek węgla (CO) oraz węglowodory (HC). Gazy wylotowe w pierwszej kolejności oczyszczane są w filtrze cząsteczek stałych i wraz z substancjami gazowymi w wyniku kontaktu z warstwą powierzchniową kanalików filtra cząsteczek stałych w procesie katalitycznym ulegają przemianie na substancje nieszkodliwe (dwutlenek węgla CO2 oraz wodę H2O).
- Regeneracja filtra cząsteczek stałych następuje automatycznie przy podwyższonej temperaturze gazów wylotowych (powyżej ok. 250 °C) oraz przy wyższym obciążeniu silnika w granicach od 1 600 do 2 200 obr/min.
- Podczas eksploatacji ciągnika bez obciążenia lub przy niskim obciążeniu silnika, np. przy długotrwałej pracy na biegu jałowym następuje szybsze zapychanie filtra DPF ze względu na niższą temperaturę gazów wylotowych.
- Regenerację filtra DPF można w razie konieczności przerwać, będzie ona kontynuowana ponownie po osiągnięciu odpowiedniej temperatury gazów wylotowych powyżej ok. 250 °C.
- Konserwację filtra DPF należy wykonywać co 500 Mth w autoryzowanym serwisie.
- Jeżeli zwiększyło się zużycie oleju silnikowego, aby usunąć przyczynę zwiększenia zużycia oleju, należy wyczyścić filtr DPF.
- Należy używać wyłącznie oleju silnikowego zgodnego ze specyfikacją ACEA E9/E7, SAE 15W-40, Api CJ-4/SM, typu L-SAPS (o niskiej zawartości popiołu).
- Należy stosować wyłącznie dobrej jakości paliwo, olej napędowy zgodny z normą EN 950. W przypadku użycia paliw nieodsiarczonych lub tzw. biodiesla (co jest zabronione) następuje szybkie zapchanie filtra DPF i szybka degradacja powierzchniowej warstwy katalitycznej filtra DPF a tym samym szybkie zapchanie lub uszkodzenie filtra.
Identyfikacja filtra cząsteczek stałych
Obecność filtra cząsteczek stałych na wyposażeniu ciągnika można określić na podstawie numeru fabrycznego (kod VIN).
Jeżeli w numerze fabrycznym (kod VIN) na ósmej pozycji podana jest litera N, M lub P, oznacza to, iż ciągnik wyposażony jest w filtr cząsteczek stałych.
Konserwacja i czyszczenie filtra DPF
Czyszczenie filtra cząsteczek stałych i modułu DOC („Diesel oxidation catalyst = katalizator utleniający do silników Diesla“)
ZARÓWNO FILTR CZĄSTECZEK STAŁYCH, JAK I MODUŁ DOC TRZEBA WYCZYŚCIĆ RAZ W ROKU, JEDNAK CO NAJMNIEJ ZAWSZE PO PRZEBIEGU 500 Mth.
Aby zapewnić bezawaryjną eksploatację urządzenia, należy dbać o regularne czyszczenie filtra cząsteczek stałych oraz modułu DOC. W przypadku niewykonania czyszczenia filtra cząsteczek stałych i modułu DOC lub przeprowadzenia tych czynności w niewłaściwy sposób następuje utrata gwarancji. Aby zapewnić fachowe czyszczenie, prosimy zwrócić się do autoryzowanego serwisu lub do najbliższego sprzedawcy. Działanie filtra cząsteczek stałych jest sygnalizowane przez dwie lampki kontrolne (w kolorze zielonym i czerwonym) na tablicy rozdzielczej.
Podczas rozruchu silnika na krótko (ok. 3 s) zapala się zielona i czerwona lampka na tablicy rozdzielczej, co sygnalizuje, że system sterujący filtra cząsteczek stałych jest sprawny. Zapychanie filtra cząsteczek stałych w trakcie biegu silnika sygnalizuje zapalenie czerwonej lampki na tablicy rozdzielczej.
System filtra cząsteczek stałych stosowany w ciągnikach Zetor nie jest sterowany i nie wymaga specjalnego wtryskiwania paliwa do filtra ani dodawania dodatków do zbiornika paliwa.
autor: Zetor
Zainteresowany ofertą?
Poproś o kontakt